مجموعه ها :

تفسیر موضوعی قرآن
فقه قرآنی
آفریدگار و آفریده
ولایت و حکومت
اندیشه و تمدن
اسلام و ادیان الهی
احکام و معرفت اعمال
اخلاق اسلامی در قرآن

عنوان ها :

اکمال دین
طهارت مطهّرون
معراج از دیدگاه قرآن
خلود جهنمیان
تناسل آدمیان و برتری نژادی
تحریف قرآن !؟
اسامی قرآن
انسان خلیفةالله، جانشین خدا نیست
سجدۀ ملائکه بر آدم یا خدا ؟
نجاست مشرکین در جسم یا روح ؟
دلالت آیات در محکمات و متشابهات
سنت و عترت در تبیین قرآن
فقه قرآنی و نقدی بر فقه سنتی
فقه بر مبنای قرآن و سنت قطعیه
مهجوریت قرآن ؟
فقه گویا
اجتهاد و تقلید
روایات ناسخ قرآن !
تسبیح گویان رب
نقدی بر سوفیسم
هو الله
مزاياى هميشگى اعتقاد به خدا
ايمان به خدا مدافع آزادى راستين
مناظره پيرامون حدوث جهان
آیا در وجود خدا شکی هست ؟!
اسامی و صفات بین خالق و مخلوق
ولایت
ولایت و رهبری شورایی
ولایت رسول
کوثر
ظهور دولت مهدی
همراهي ابوبکر در غار، فضيلت يا ...
علی (ع) گواه رسالت
علی مولود مسلمان
نقدی برسوفیسم
نقد اندیشه مارکسیسم
تمدن فرهنگی و اسپانیای اسلامی
محمّد خاتم پیامبران الهی
قرآن خاتم کتب آسمانی
اسلام خاتم ادیان الهی
فلسفه تعدد ادیان و شرایع و تجدید نبوتها
قرآن و رفع بدعت تثلیث
بدعت تثلیث، تهمت به مسیح (ع)
حکمت روزه
هم پای با خلق الله به سوی بیت الله
معرفت حج
نماز پرواز به آسمان معرفت الله
خمس و زکات و سهم سادات
وصیّت و ارث
حج، عبادتِ حرکت
تقیٌه در اسلام
بلوغ
بندگان خدای رحمان
استجابت دعا
راه گمراهان
صراط مستقیم از عبودیت تا ربوبیت
مشورت از دیدگاه قرآن
تنها تو را می پرستیم
تمسخر و عیب جویی از دیدگاه قرآن


مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۷/۱/۲۵ ۱۶:۳۰:۰۰ | گزیده ای از تفسیر موضوعی الفرقان |

در آخرین آیه سوره مبارکه فتح: 
«اعوذ بالله من الشیطان الرحیم» 
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ» 
با او، 
با او یعنی در سلک او، دنبال او، 
چون آن نقطه اصلیه و نقطه مرکزیه است 
و نقطه اولای دعوت الی الله است. 
«وَ الَّذينَ مَعَهُ» 
با او، 
نه با او در حسب او، در نسب او، در لغت او، در وطن او، در شهر او، در شکل او، در رنگ او، 
نه! 
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» 
خداوند متعال وقتی محمد نازنین (ص) را معرفی می‌کند، 
نمی‌گوید ابن عبدالله، عبدالله کیست؟ 
عبدالله نوکر پیغمبر است، 
عبدالله در مقابل پیغمبر چیزی نیست. 
اگر هاشم جد پیغمبر است، سیادت از پیغمبر است برای هاشم، 
نه اینکه از هاشم است برای پیغمبر. 
محور اوست. 
محور کل کائنات مخلوقه محمد بن عبدالله (ص) است. 
و لذا معرفی می‌کند محمد الامی نیست، 
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» 
محمد المکی نیست، 
محمد المدنی نیست، 
ابن عبدالله نیست، ابن هاشم نیست. 
این‌ها چیست؟ 
این ماها هستیم که باید به خودمان اضافه کنیم تا چیزی بشویم. 
آیت‌الله‌العظمی، بالا و بالاتر. 
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» 
این رسالت الهیه که آخرین و بالاترین و مهم‌ترین و معصوم‌ترین رسالات ربانیه است 
که حتی از برای مرسلٌ الیهم عادی نیست، 
حتی نسبت به کل رسل، رسول است.

گزیده ای از تفسیر موضوعی الفرقان
آیت الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی

لینک فایل صوتی


اکمال دین

ولایت و حکومت | ۱۳۹۵/۶/۲۴ ۱۶:۳۰:۰۰ |

امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و این اسلام را برای شما (به عنوان) طاعتی (شایسته و بایسته و پیوسته) پسندیدم‌ ...

ادامه مطلب »


طهارت مطهّرون

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

هیچ‌کس نمی‌تواند خودش را بطور استقلالی تطهیر کند. مگر این‌که در آن درجه‌ای که خویشتنِ خویش را تطهیر می‌کند خدا هم به او استقامت بدهد، کمک کند و او را تطهیر کند، بنابراین مطهرّون هر دو بُعد را شامل است. یعنی خدا کسی را بدون مقدمه تطهیر نمی‌کند حتی معصومین را هم بدون مقدمه تطهیر نمی‌کند. پس مقدمه‌ی طهارت، خودی است و موخّره‌ی طهارت، ربّانی است

ادامه مطلب »


معراج از دیدگاه قرآن

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اين همان رؤيت ربانى محمدى(ص) است كه مورد مطالبه موسى بود، و در پاسخش موسى دچار بيهوشى فراتر از مرگ گرديد، كه تا موسى موسى است چنان رؤيتى برايش محال است، مگر آنكه بيهوش شود كه در بيهوشى هم هيچگونه ديدى ندارد، چنان كه كوه طور هم در عين مكانت وحى توراتيش تحمل قدرت و فشارى فوق قدرتش نداشت، و همچون جبل موسوى واژگون گرديد.

ادامه مطلب »


خلود جهنمیان

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

خلود ابدى به معناى بى‏نهايت بودن - بر خلاف آنچه گمان مى‏شود - با موازين قرآن و عقل و با عدل الهى كلًا منافات دارد، زيرا برابرى جزا با گناه مقتضاى عدالت است و در آياتى مانند « انما تجزون ماكنتم تعلمون » انما حصر است؛ (تنها نسبت به آنچه انجام داده‏ايد جز داده مى‏شويد). حتى بر حسب آياتى عذاب گناه‏كاران به طور كلى كمتر از استحقاق آنان مى‏باشد (7: 156)

ادامه مطلب »


تناسل آدمیان و برتری نژادی

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

تمامى نسلهاى فعلى انسانى در عرض زمين و طول زمان، تنها منتهى به یک مرد و یک زن است و بس، و ديگر نفرى و يا نفرات ديگرى هرگز در كار نيستند، و چنانكه آيه (4: 1) هم اين حقيقت را ثابت مى‏كند، كه بر خلاف رواياتى چند در تناسل دوم، حوريّه و يا جنّيه‏اى در كار نيست

ادامه مطلب »


تحریف قرآن !؟

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

تحریف از حرف است ، حرف جانب کلام است ؛ یعنی قرآن را به جانبی غیر از جانب قرآنی‌اش انداختن. و این دارای پنج مرحله است: یکی مرحلۀ تحریف معنوی ؛ که قرآن را برخلاف نص و یا ظاهرش معنا کردن و تحمیل بر قرآن نمودن ؛ که هم کفّار و هم مسلمان‌ها این گونه تحریف معنوی را نسبت به قرآن انجام می‌دهند.

ادامه مطلب »


اسامی قرآن

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

اسامی قرآن ، از جمله امتیازاتش این است که چه اسم های خود قرآن و چه اسم هایی که قرآن برای اشخاص یا برای بلاد معین کرده است ، دارای معانی خاص و مناسب با مسمّایش می باشد. برخلاف اسمایی که صرفاً از نظر لفظی اسم است ولی از نظر معنوی اسم نیست.

ادامه مطلب »


انسان خلیفةالله، جانشین خدا نیست

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

خلیفة اللّه بودن انسان به معنای جانشینی خدا نیست. اصولاً باید دید این «ة» خلیفة چه «ة» تایی است؟ تای تأنیث نیست. زیرا انسان که مؤنث نیست. بلکه این «ة»،تای مبالغه است مثل « بَلِ الانسان علی نفسه بصیره » (قیامه،75 /14) این « بصیرة » ‌حامل ضمیر انسان است یا حامل ضمیر نفس؟ قطعاً حامل ضمیر انسان است. پس این «ة» تای مبالغه است. یعنی انسان بر خودش بسیار بینا و آگاه است. البته ابصر از انسان، خداست « وعلموا أنَّ اللّه یحول بین المرء وقلبه » ( انفال،8/ 24)، « و نحن أقرب الیه من حبل الورید » (ق،50/ 16)

یـار نزدیک تر از من بـه من است                وین عجب تر که من از وی دورم

ادامه مطلب »


سجدۀ ملائکه بر آدم یا خدا ؟

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

و به راستى ما شما را در زمين همواره (در حد امكان و توانتان) تمكين داديم، و براى شما در آن وسايلى براى معيشت نهاديم (اما) چه كم سپاسگزارى مى كنيد (10) و بى چون شما را به درستى آفريديم.

ادامه مطلب »


نجاست مشرکین در جسم یا روح ؟

تفسیر موضوعی قرآن | ۱۳۹۳/۳/۲۳ ۱۶:۳۰:۰۰ |

در آيه 28سوره توبه ؛ « انما المشركون نجس » : مقصود از نجاست ، نجاست بدنى مشركان نيست ، زيرا شرك كار روح است و نه بدن ، پس مشركان داراى نجاست روحى اند و نه بدنى

ادامه مطلب »